Mám doma dve deti. Dievčatko, ktoré má takmer rok a pol. Minule som jej podávala fľašu s vodou, aby sa napila. V tom môj starší štvorročný chlapec povedal: „Mami, podáš aj mne, prosím, vodu?“ Fľašu mal položenú trocha ďalej od nás, ale v pohode by zvládol zájsť si po ňu aj sám. Prirodzená reakcia by bola presne taká: „Veď si po ňu choď. Je tam.“ No ako mi kládol tú otázku, počula som, čo sa ma naozaj pýta: „Aj mňa máš rada, mamka?“ A tak som mu po tú vodu šla.
Ľudia s jazykom lásky, ktorým sú skutky služby, často môžu vyznieť ako leniví alebo neschopní. Stále niečo potrebujú, niečo sa pýtajú, s niečím potrebujú pomoc. Keď ale začneme pozorne počúvať, uvedomíme si, že nejde o to, že by to nezvládli sami. Ale ak dostanú našu pomoc, počujú cez ňu „mám ťa rada“.
Áno, je dôležité naučiť sa rozlišovať medzi neporiadnym človekom, ktorý si neplní svoje úlohy v tíme a snaží sa zbaviť zodpovednosti. Alebo sa vyhovára kvôli strachu, pretože ešte nikdy neviedol diskusiu na skupinke. A medzi človekom, ktorý si jednoducho žiada skutok služby.
Nápadov na prejavenie tohto jazyka lásky je tiež neúrekom:
- Pri plánovaní ďalšej mládeže, keď si zoberie na starosti aktivitu, ponúknite sa, že ju môžete pripraviť spoločne.
- Keď prídete pred mládežou skôr a tento učeník chystá občerstvenie, pomôžte mu s tým.
- Na zdieľaní na skupinke začne rozprávať o tom, ako mu nejde fyzika, navrhnite mu doučko s vami.
- Keď spomenie, že cez víkend ide hrabať lístie na záhrade, opýtajte sa, či mu nemôžete prísť pomôcť.
- Pri príchode na mládež vidíte, že nesie tašku plnú učebníc, vetrovku cez ruku a gitaru na pleci. Príďte a s milými slovami mu pomôžte niečo z toho odniesť.
Pri hocijakej príležitosti s týmto učeníkom, keď vidíte, že niečo robí a viete si predstaviť, že niečo z toho môžete urobiť aj vy, príďte a ponúknite mu pomoc. Jasné, nezachádzajme do extrémov, neznamená to, že máte všetko urobiť zaňho. V podstate nemusíte urobiť takmer nič, už len vyjadrenie snahy o pomoc je niečo, čo si tento človek preloží slovami: „Ona ma má naozaj rada. Vnímam to.“